Road to Professionalism

Road to Professionalism

Pada 30 November 2023, Unit Psikologi dan Kerjaya Kolej Vokasional Sungai Buloh telah menganjurkan Program Pendidikan Kerjaya bertajuk “Road to Professionalism” di Dewan Inovatif Kolej tersebut. Program ini bertujuan untuk memberikan pemahaman kepada pelajar mengenai pelbagai bidang kerjaya yang ada di negara serta untuk membantu mereka merancang kerjaya masa depan yang sesuai dengan kebolehan dan minat masing-masing.
Program yang bermula pada jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang itu telah menyediakan pelbagai aktiviti yang bermatlamat. Antara objektif program termasuklah untuk meningkatkan persepsi positif pelajar terhadap bidang kerjaya, mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pelajar, memberi pengetahuan tentang cabaran semasa dan akan datang dalam dunia kerjaya, serta meningkatkan keseronokan dan kenikmatan dalam pembelajaran kerjaya.
Pihak penyelenggara program berharap agar melalui pelaksanaan Program Pendidikan Kerjaya ini, tapak pembinaan kecemerlangan pelajar dapat dipertingkatkan. Diharapkan juga agar program ini dapat membantu pelajar memahami dengan lebih baik dunia kerjaya masa hadapan serta mempersiapkan mereka untuk menghadapi cabaran yang bakal dihadapi.
Beberapa gambaran dari program ini turut disertakan, termasuk aktiviti dalam kumpulan, perkongsian daripada pelajar, penyampaian cenderamata, dan poster program.
Pelapor berita ini, Siti Musliha binti Ahmad Nipih, yang juga merupakan Pegawai Kaunseling Kolej Vokasional Sungai Buloh, menyatakan kesuksesan pelaksanaan program ini dan berharap agar program-program seperti ini dapat diteruskan untuk manfaat pelajar-pelajar di masa akan datang.
Untuk maklumat lanjut, boleh menghubungi Siti Musliha melalui emel di sitimuslihaahmadnipih@kvsbkpm.edu.my.