1988: SEKOLAH MENENGAH VOKASIONAL SUNGAI BULOH Pada permulaannya, kolej ini dikenali sebagai Sekolah Menengah Vokasional Sg. Buloh. Terletak di KM 22, Jalan Kuala Selangor – Kuala Lumpur dengan keluasan kawasan 36 ekar. Pada masa itu, sekolah ini hanya mempunyai sebuah blok pentadbiran, 2 blok kelas dua tingkat, 7 blok bengkel, dan 4 blok asrama lelaki. Sebagai sebuah sekolah menengah vokasional, sebanyak 7 kursus Aliran Vokasional dan 7 kursus kemahiran kraf ditawarkan. Graduan PMR ditawarkan untuk memasuki Tingkatan 4 untuk mengejar kursus-kursus vokasional dan kemahiran pilihan mereka. Pelajar menjalani kursus selama 2 tahun, dan pada akhir Tingkatan 5, mereka akan menduduki Peperiksaan Sijil Vokasional Malaysia (SPMV) dan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM). Bagi kursus kemahiran, pensijilan dikeluarkan oleh Lembaga Latihan Industri Kebangsaan (LLPPKK) di bawah Kementerian Sumber Manusia, kemudiannya dikenali sebagai Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK).


1996: SEKOLAH MENENGAH TEKNIK SELANGOR SUNGAI BULOH Selepas dinaiktaraf menjadi sebuah sekolah menengah teknik pada tahun 1996, nama kolej ini ditukar kepada Sekolah Menengah Teknik Selangor Sg. Buloh (SMTSSB). Seiring dengan perisytiharan peningkatan yang dibuat oleh Menteri Pendidikan Malaysia pada masa itu, melalui Sidang Akhbar oleh YAB Datuk Sri Mohd Najib bin Datuk Abdul Razak pada 27 Jun 1995, di bilik mesyuarat utama kolej ini, beliau mengumumkan bahawa 5 buah sekolah menengah vokasional dinaiktaraf kepada sekolah menengah teknik untuk fasa pertama, dan kolej ini menjadi sekolah menengah teknik pertama di negeri Selangor pada masa itu. Dengan peningkatan ini, kolej ini menawarkan kursus dalam aliran teknikal, iaitu Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, dan Kejuruteraan Mekanikal. Manakala 7 kursus aliran vokasional masih diteruskan seperti sebelumnya, iaitu kursus-kursus Amalan Bengkel Mesin, Automotif, Binaan Bangunan, Elektrik, Elektronik, Kimpalan dan Fabrikasi Logam, dan Penyejukan dan Penyamanan Udara.

2010: SEKOLAH MENENGAH VOKASIONAL SUNGAI BULOH Bagi memperkasakan pendidikan vokasional di Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia telah memutuskan untuk menambah bilangan sekolah menengah vokasional di seluruh negara. Semua Sekolah Menengah Teknik asal yang pada asalnya adalah Sekolah Menengah Vokasional diubah menjadi Sekolah Menengah Vokasional, dan SMTSSB juga tidak ketinggalan dalam terus membela pengurusan BPTV dan memastikan kejayaan advokasi ini.


2013: KOLEJ VOKASIONAL SUNGAI BULOH Bermula dari tahun ini, demi memperkasakan aliran vokasional, semua sekolah vokasional sekali lagi dinaiktaraf menjadi kolej vokasional. Di mana Sekolah Menengah Vokasional Sungai Buloh juga tidak ketinggalan dalam penaiktarafan ini untuk menjadi Kolej Vokasional Sungai Buloh. Penaiktarafan ini telah mengubah struktur pembelajaran keseluruhan di mana pelajar tidak lagi menduduki peperiksaan SPM. Proses pembelajaran menggunakan sistem semester dan tempoh pembelajaran selama 4 tahun bagi memenuhi syarat pelajar untuk memperoleh Diploma Vokasional Malaysia.

2021: Mesyuarat Profesional Bil. 29/2021 Kementerian Pendidikan Malaysia pada 3 Ogos 2021 meluluskan logo baru tunggal untuk Kolej Vokasional, berkuat kuasa mulai 1 Ogos 2021. Logo bertujuan untuk menyatukan usaha penjenamaan untuk TVET KPM melalui Kolej Vokasional, melambangkan konsistensi identiti korporat dan kelihatan. Logo ini, yang mewakili “bersama membina masa depan,” menampilkan huruf K dan V yang menyerupai litar, melambangkan transformasi pendidikan teknikal. Tiga warna melambangkan kematangan institusi, inovasi, dan ketegasan. Pertimbangan utama termasuk meningkatkan imej KV, memupuk perpaduan, mempromosikan produk, dan melambangkan kualiti dan pencapaian. Logo baru ini bertujuan untuk memperkuat kehadiran antarabangsa KV dan perpaduan di kalangan institusi.