Pertandingan Inovasi Kebangsaan 2023 KVSB Perak

Pertandingan Inovasi Kebangsaan 2023 KVSB Perak

KOLEJ VOKASIONAL BALIK PULAU – Pada 2 November 2023, Kolej Vokasional Balik Pulau telah menganjurkan Pertandingan Inovasi Kebangsaan secara maya yang bertajuk Virtual Balik Pulau National Innovation Competition. Acara yang bermula dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang telah disertai oleh pelajar dan pensyarah dari seluruh negara.

Program ini bertujuan untuk memberi peluang kepada pelajar untuk mengenalpasti dan menyelesaikan masalah secara kreatif, inovatif, dan efektif, meningkatkan pengetahuan serta kemahiran dalam menghasilkan kajian, serta memperbaiki kemahiran berkomunikasi dalam menghasilkan projek. Aktiviti ini turut memberi peluang kepada pelajar untuk mengetengahkan bakat mereka dalam bidang inovasi dan rekacipta.

Dalam pertandingan ini, Kolej Vokasional Sungai Buloh telah mencapai kedudukan perak, menunjukkan pencapaian yang cemerlang dalam memastikan produk inovasi pelajar diiktiraf di peringkat kebangsaan. Pertandingan ini juga menyediakan platform untuk pelajar menunjukkan kebolehan mereka dalam bidang inovasi dan rekacipta.

Seramai lebih 100 pelajar dan pensyarah telah mengambil bahagian dalam pertandingan ini. Antara program-program yang dijalankan termasuklah sesi ucapan perasmian oleh Pengarah Kolej Vokasional Balik Pulau dan ucapan daripada Pengerusi Pertandingan BPNIC 2023. Keputusan Pertandingan BPNIC 2023 turut diumumkan, menyaksikan kejayaan pelajar dalam mencipta solusi inovatif untuk cabaran semasa.

Penyertaan ini merupakan satu usaha untuk memberikan pendedahan kepada pelajar di peringkat kebangsaan dan meningkatkan penyertaan Kolej Vokasional Sungai Buloh dalam pertandingan inovasi di peringkat yang lebih tinggi.

Bagi maklumat lanjut, sila hubungi PN YOGESWARY A/P SUBRAMANIAM, Guru Pembimbing Kolej Vokasional Sungai Buloh melalui e-mel yogeswary@kvsbkpm.edu.my.